Svenska bolaget ProfilGruppen utvecklar och tillverkar kundanpassade profiler och komponenter i aluminium. Företagets grafiska profil har funnits med i 20 år med en uppdatering av typsnitt, färger och mallar för sex år sedan och nu var det dags att fortsätta vidareutvecklingen. Företaget ökar också sitt fokus på hållbarhetsfrågor ännu mer och kände att man i samband med det var redo för ett omtag kring den grafiska profilen. Målet var också att rusta företaget för framtidens utmaningar inom kommunikation.

Eftersom ProfilGruppen och Frosting var nya bekantskaper, satte sig projektgruppen från Frosting på tåget från Sundsvall till Växjö för att lära sig mer om verksamheten på plats i fabriken. Ett givande dygn avslutades med en returresa som nådde målet många timmar senare än beräknat, frampå småtimmarna i stället för på kvällen. Men det gav tid till att diskutera idéer och redan samma morgon var gruppen på plats på kontoret för att förverkliga ProfilGruppens vision.

I detta första samarbete som kantades av täta avstämningar satte Frosting ny typografi, ny primär färgpalett, nya grafiska element, ett ikonbibliotek och skapade nya digitala mallar för PowerPoint och Word. Det samlade resultatet blev en visuellt hållbar grafisk profil som stärker ProfilGruppens image på ett tilltalande sätt. Projektet startade i december 2023 och slutfördes i februari 2024.

Personligt engagemang, snabbhet, lyhördhet, professionalism och ständiga förbättringar är egenskaper som ProfilGruppen vill kommunicera. Som ett sunt och stabilt företag med mycket erfarenhet ville de också fortsätta signalera långsiktighet genom att ta med den ursprungliga logotypen med hög igenkänningsfaktor in i framtiden.

Projektgruppen bestod av Jonas Nilsson, projektledare, Anders Björk, art director, och Håkan Norberg, copywriter.

Föregående
Villa Marieberg
Nästa
Profile Groups