Under åren 2018–2023 har Frosting producerat magasinet DSTN Sundsvall för att inspirera läsarna till att besöka och utforska Sundsvall, Timrå och Ånge. Det har antagit olika former, översatts till olika språk och distribuerats till skiftande områden beroende på uppdragsgivarens mål. I nära samråd med kunden, kommunerna, har vi på Frosting ansvarat för hela produktionen: ta fram och föreslå idéer, skapa innehåll, formge, sälja annonser och sköta tryckerikontakter.
DSTN Sundsvall
Hur lockar vi besökare att komma hit, stanna lite längre – och återvända?
Destination Sundsvalls tre kommuner har väldigt olika karaktärer. Tillsammans erbjuder de en kontrastrik stenstad med ett brett kulturutbud, stadsberg med friluftsliv, en restaurangtät kustmiljö och vidsträckta naturskatter. I destinationsmagasinet DSTN Sundsvall har vi strävat efter att skapa en träffsäker mix av artiklar som på bästa sätt kan spegla mångfalden och locka så många som möjligt, så länge som möjligt. Läs mer
Inför varje nummer har vi gjort en omvärldsbevakning som sedan blivit grunden för hur vi valt att planera dispositionen och magasinets uppslag. En utmaning har hela tiden varit att skapa högaktuellt innehåll i fel säsong. Det är spännande! Och ofta händer något oväntat som kräver flexibilitet och snabba åtgärder. Pandemiåret 2020 är oförglömligt. I mars var magasinet nästan redo för tryck, när vi insåg att den stundande sommaren inte skulle bli som andra. Evenemangen ställdes in och hemester blev ordet på allas läppar. Vi fick tänka om totalt.
År 2022 blev det i stället festivalrekord i destinationen och vi njöt av att skapa starka och snygga uppslag med allt en folkkär artistelit tänkte bjuda besökare och bofasta på – och faktiskt också fick göra för första gången på länge.
I så stor utsträckning som möjligt har vi annars använt oss av röster från lokala experter som blivit trovärdiga ambassadörer för besöksmålet genom våra reportage. De har generöst delat med sig av besöksmål och tips på hur man bäst upplever destinationen. Vi har också lagt mycket tid på att skapa guider som visar destinationens bredd när det gäller allt från boende och restauranger till evenemang och aktiviteter. Det ska inte råda någon tvekan om att det finns något att göra för alla. Frostings innehållsproducenter och formgivare har sedan arbetat tätt tillsammans för att lyfta text och bild till en attraktiv helhet.
De fotografer vi samarbetar med för att fånga stämningar och ögonblick är helt ovärderliga för att nå det slutresultat vi alltid strävat efter: ett lockande skyltfönster för destinationen. Projektgruppen har varierat, liksom designen som vi stöpt om och förfinat flera gånger under åren. Men de senaste numren skapades av projektledare Elin Hallstensson, formgivare Andreas Söderlund och skribent Jennie Zetterqvist.