Sedan 2018 har Frosting producerat DSTN Sundsvall två gånger om året, sommar och vinter. Innehållet har planerats i samarbete med Näringslivsbolaget vid Sundsvalls kommun och representanter från Timrå och Ånge kommun.

Det har aldrig funnits någon brist på upplevelser att marknadsföra, men utmaningen ligger i att verkligen locka ut läsarna på nya äventyr. Många som besöker Sundsvall-Timrå-Ånge gör det för att hälsa på släkt och vänner som redan bor här. Därför blir invånarna mycket viktiga ambassadörer – och som bekant är det lätt att bli hemmablind. Här i träpatronernas rike kan vi bokstavligt talat ha svårt att se skogen för alla träd.

För att nå fler med det stora utbudet och sänka tröskeln för att ta sig ut till det, föll valet på att producera två magasin för sommaren 2023. Det första inspirationsnumret som kom ut i maj tar ut svängarna i de beskrivande ordalagen, förmedlar njut från dem som vet vad de pratar om och bjuder på berättande läsning för nyfikna som söker uppslag för kommande ledighet. Familjeutflykter, terrängcykling, vandring, kustliv, fiske och festivaler är några av alla ämnen som avhandlas.

Det andra aktivitetsnumret släpps precis när semestrar och sommarlov startar. Det går rakt på sak med listor, tips och tester inom allt från smakupplevelser till friluftsliv och evenemang. När du får den i handen ska du frestas att ge dig ut direkt och börja beta av upplevelser – som sedan blir den här sommarens bästa minnen.

Redan under pandemiåren började destinationsmagasinets karaktär att vidgas från sitt tidigare turistfokus. Insikten om hur viktiga alla som bor på platsen är för en blomstrande upplevelsenäring förstärktes när besökare utifrån uteblev. 

Nu när Sundsvall med omnejd står inför betydande industriella etableringar blir det ännu viktigare för kommunerna att nå ut med erbjudanden som ökar livsglädjen. Människor som redan bor här ska vilja stanna och de som funderar på att flytta hit för arbete ska känna sig dragna av möjligheter till en rik fritid och ett gott liv. Det gör att platsutveckling där invånarnas bästa främst får styra behöver kroka arm med destinationsutvecklingen, där besökare är den huvudsakliga målgruppen. DSTN Sundsvall är en följsam följeslagare som fortsätter justera sin skepnad med målet att stärka båda områdena.

Innehållet planeras i samarbete med Näringslivsbolaget vid Sundsvalls kommun och representanter från Timrå och Ånge kommun. Elin Hallstensson är projektledare. Andreas Söderlund är AD och Mikael Vikström grafisk formgivare. Jennie Zetterqvist och Håkan Norberg är skribenter. 

Föregående case
INGKA Centres
Nästa case
SCA Wood Magazine