Att musikfestivaler och konserter skulle spela huvudrollen i sommarnumret var ganska självklart. Aldrig hade så många evenemang varit på gång samtidigt, dessutom på olika platser runt om i destinationen. En världsturnerande utställning var också på väg. Den skulle givetvis ha ett helt uppslag i DSTN Sundsvall. Nyskriven utomhusteater, motionslopp och marknader. Alla publikmagneter skulle med. Trodde vi.

Men i april, när innehållsarbetet egentligen var klart, insåg vi att det nog inte skulle bli så mycket av konserter, utställningar och folkfester. Spridningen av det nya coronaviruset hade börjat och ingen visste hur det skulle sluta.

Lösningen blev: skriv mer till fler.

DSTN Sundsvall uppslag

Vår verkliga rikedom i regionen ligger i naturen, som dessutom börjar redan inne i stan. Höga berg, vackra dalar och vida vyer fick bli den nya kulissen för magasinet. I stället för att samlas, gällde det att skaffa utrymme och svängrum att andas fritt. Vandring, cykling och fiske fick därför breda ut sig i stället för evenemangen, som vi nu vet blev helt inställda eller framflyttade. Stadens rika restaurangliv behövde också uppmärksamhet. Uteserveringar och avhämtningskassar gjorde utbudet tillgängligt för många och ett spännande krögarpar fick ta plats på omslaget.

DSTN Sundsvall uppslag

I stället för att som tidigare erbjuda magasinet vid event i Sverige och Norge, skiftades fokus till hemestrare. Upplagan ökades med 30 000 exemplar och DSTN Sundsvall landade i brevlådan hos hushåll i närområdet. I vanlig ordning fanns det också att hämta vid olika besöksmål.

Trots stor oro för en förlorad säsong, blev det en i mångt och mycket bra turismsommar. Magasinet med ett förnyat grafiskt uttryck och tryggat innehåll kom väl till pass som inspirerande guide när fler svenskar än någonsin firade semester på hemmaplan.

Illustration som togs fram för DSTN Sundsvall
Illustration som togs fram för DSTN Sundsvall

Turistmagasinet DSTN Sundsvall ges ut två gånger om året, sommar och vinter. Innehållet planeras av Frosting i samarbete med Näringslivsbolaget vid Sundsvalls kommun och representanter från Timrå och Ånge kommun. Översatta upplagor med anpassat innehåll ges också ut på engelska, norska och tyska. Frosting står för produktion av innehåll och form samt ansvarar för annonsförsäljningen.

Håkan Björnström är projektledare, Anders Björk är AD och Mikael Vikström grafisk formgivare. Jennie Zetterqvist och Håkan Norberg är skribenter.

Föregående case
INGKA Centres
Nästa case
SCA Wood Magazine