Lokalerna fanns kvar, liksom utrustningen och många av medarbetarna. Men det gamla, stora och välkända F:et var borta. Nu gällde det att fylla ut kostymen med något nytt och samtidigt uppfylla förväntningarna som historien för med sig, allt inom ett projekt med tajt tidplan, många beroenden och avancerad teknik.

Kunden hade namnet klart för sig. Nästa steg var att skapa en tydlig identitet för att markera att nykomlingen menade allvar, gärna med smak av den rika film- och biografhistorien, samtidigt med en tydlig signal om att något nytt har kommit till stan.

Loggan bär traditionen genom att anspela på filmens bredbildsformat, medan färgen på ridån visar grönt ljus mot framtiden.

Användbarhet i fokus

Användarvänlighet och funktionalitet som motsvarar eller överträffar föregångaren stod i centrum för utvecklingen av webbplatsen. Bokning och biljettköp behöver fungera från dag ett för en biograf och kopplingen till bokningssystemet var avgörande. Detta och den tajta tidplanen gjorde det viktigt att alla parter kunde samarbeta smidigt, därför valde vi att dela projektledningsverktyg med både kund och underleverantörer.

Bio Drakstadens webbplats hade premiär i juni 2020.

Jonas Nilsson var projektledare, Markus Hasselryd utvecklare och webbdesigner, Andreas Söderström AD.

Föregående case
SCA Wood Magazine
Nästa case
Skanska