Den 19 augusti 2019 kom Frosting till SCA:s huvudkontor på Skepparplatsen i Sundsvall som en av två byråer i en upphandling angående en kundtidning. Skogskoncernen planerade att ge ut ett magasin om trä och sökte en samarbetspartner. Det stod tidigt klart att SCA ville sätta läsvärde före avsändare, vilket fick byråns journalister att sätta sig upp i stolarna. Ett riktigt magasin?

En kundtidning vore förstås inte en kundtidning om avsändaren var osynlig, och namnet SCA Wood Magazine talar sitt tydliga språk, men den höga redaktionella ambitionen imponerade. Att SCA presenterade några av landets främsta kundmagasin som riktmärken gjorde inte saken sämre.

Vi gick därifrån med känslan av att ha hittat ett drömuppdrag – och Frosting fick det. 

SCA Wood Magazine vänder sig till människor över hela världen som arbetar med trä, främst beslutsfattare inom bygg, tillverkning och försäljning. SCA:s verksamhet bygger till stor del på export. I varje nummer av magasinet vill vi därför porträttera en svensk som kan vara intressant för internationella läsare; en av oss, någon härifrån, som gör eller har potential att göra avtryck över hela världen. Som SCA Wood. 

SCA Wood Magazine berättar om möjligheterna med trä inom bygg och industri, om skogens roll i miljöarbetet och som plats för rekreation – och mycket, mycket mer. 

Frosting står för produktionen av magasinet, både redaktionellt och grafiskt. Håkan Norberg är chefredaktör, Anders Björk är AD och Annelie Thorsell är projektledare. Jennie Zetterqvist är senior skribent och Mikael Ejemar Vikström grafisk formgivare.

Vi bildar redaktion tillsammans med SCA Wood, där de bidrar med branschkännedom och sakkunskaper och vi med redaktionell kompetens och omvärldsbevakning. 

SCA Wood Magazine ges ut på engelska och svenska. Upplagan är 3 000 exemplar och magasinet distribueras till läsare över hela världen. 

Föregående case
DSTN Sundsvall
Nästa case
Bio Drakstaden