Alla mår bra av att äta nyttigt, varje dag. Det är dock särskilt viktigt efter en överviktsoperation, då kroppen behöver extra hjälp för att ta upp vitaminer och mineraler. Baricol Bariatrics erbjuder en receptfri allt-i-ett-produkt med hemleverans, ett kosttillskott via prenumeration, för personer som genomgått en gastric sleeve eller gastric bypass. 

Baricol har fem varumärken för sina produkter och tjänster, alla avsedda att stötta patienter efter operationen: Baricol Bariatrics, Baricol Complete, BariBuddy, MDFO och Lev ditt liv. Frosting fick i uppdrag att göra företagets erbjudande enhetligt och att hitta balans mellan medicinskt förtroende och lekfull livsstilskommunikation. Det var en stor förändring, och stora steg kan vara svåra att ta. 

Med utgångspunkt i en kundundersökning jobbade byrå och kund tillsammans i en process som med små steg förde arbetet framåt, tydligt och tryggt. Baricol har tidigare varit starkt förknippat med rosa, en färg som fick följa med till den nya logotypen och som komplementfärg, men i övrigt kläddes varumärket i sobert blått.

Baricol grafik

Förpackningarna fick symboler och grafik som kan utvecklas och växa i takt med att sortimentet utökas, och den nya grafiska manualen sätter tydliga ramar för framtida behov av formgivning. 

På det här sättet hittade Baricol sin visuella identitet tillsammans med Frosting. Ett sammanhållet och tydligt uttryck som genomsyrar såväl produkter och tjänster som företagets närvaro på sociala medier.

Projektledare: Annelie Thorsell, AD: Mikael Ejemar Vikström.

 

Föregående
SCA Forest
Nästa
Baricol