I magasinet för 2025–2026 ville uppdragsgivaren Visit Dalarna ta ett nytt grepp och involvera hela årets besöksanledningar i stället för att avgränsa innehållet till en säsong, som tidigare. Frosting föreslog därför en komposition av artiklar och guider som spänner över allt från uteliv och motionsmöjligheter till mat, musik och andra kulturupplevelser. I mixen får både året runt-perspektiv och årstidsspecifika händelser plats.

Med inspiration från scenens värld presenteras fjällåret i fem akter, där den blivande besökaren är given huvudperson i varje upplevelse, från vandring, cykling och paddling till längdskidåkning, alpin åkning och skotersafari. Dalarnas unika bokstavliga scener, med Dalhallas världsberömda kalkbrottsarena i täten, presenteras också ur såväl besökar- som artistperspektiv.

Innehållet genomsyras även av ett starkt historiskt stråk. Som det meteoritnedslag som präglade Siljansringens karaktäristiska sänka för snart 380 miljon år sedan. Och den tidiga industriella utveckling som påverkade hela landets framgång och i dag bland annat kan upplevas inom Världsarvet Falun. Eller alla de konstnärssjälar som sökt sig till trakten och skapat verk som nåt berömmelse och beundran världen över. Genom en serie med Kalle & Anna, kända från Visit Dalarnas sociala medier, lyfter vi många av Dalarnas kulturella och kulinariska höjdpunkter. Med en personlig ton, humor, nyfikenhet och lokal stolthet guidar de läsaren.

Formgivningen behöver förmedla både inspiration och information och det grafiska uttrycket matchar den grundade känslan i temat ”Begin in Dalarna”. Det starka bildmaterialet är varsamt kompletterat och utsmyckat med illustrativa penseldrag och kurbitsliknande inslag. Tydliga faktarutor och QR-koder hjälper läsaren att direkt hitta rätt. Det färdiga magasinet är en 68 sidor lång hyllning till Dalarna som en levande plats i ständig rörelse, med djupa rötter. Sverige börjar i Dalarna. Och det gör årets semesteräventyr också.

Magasinet distribueras utanför länsgränserna och till stolsfickan på inrikeståg. Det publiceras även digitalt. I Frostings projektgrupp ingick Elin Hallstensson, projektledare, Jennie Zetterqvist, skribent, Håkan Norberg, skribent, och Anders Björk, AD.

Föregående
Västernorrlands museum
Nästa
Profilgruppen ny webbplats