Västernorrlands museum har en genomarbetad varumärkesplattform och grafisk profil, men saknade något mellan styrdokumenten och det dagliga kommunikationsarbetet. Ett konkret stöd att ta hjälp av för att vara konsekvent i språk och form. En guide. Kunde vi hjälpa till?

En kommunikationsbyrå får i regel i uppdrag att göra det ena eller det andra, och ofta båda: utveckla strategi- och styrdokument, och/eller producera konkret kommunikation. Det här mellantinget, vad skulle det vara? Det fick vi komma fram till tillsammans med Västernorrlands museum.

Skriv mer så här, mindre så här. Tonalitetsguiden innehåller exempel från museets verksamhet.

Färgerna i den grafiska profilen uppdaterades för att leva upp till lagkraven för tillgänglighet på webben enligt WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).

Mönstret från kubbgolvet i entrén inspirerade till ett nytt grafiskt element. Med olika färgsättningar kan mönstret varieras och användas för olika ändamål, exempelvis tygkassar och omslagspapper.

Arbetet mynnade ut i en tonalitetsguide som fungerar som komplement till varumärkesplattformen, och förtydligade grafiska riktlinjer som komplement till den grafiska profilen. Allt väldigt konkret, med tydliga exempel, mallar och riktlinjer, för museet att använda i vardagen.

Jonas Nilsson var projektledare, Mikael Ejemar Vikström AD och Håkan Norberg copywriter.

Föregående
Birsta City Julkampanj 2024