Permascand har utvecklat och levererat elektrokemiska lösningar till industrier i över 50 år. Elektro-vadå? Jo, elektrokemisk teknik behövs till exempel vid tillverkning av batterier, framställning av vätgas, och mycket annat inom miljöteknik. Permascand levererar med hög kvalitet och, i större utsträckning än många konkurrenter, anpassat till varje kund. Skräddarsytt.
Skapa relationer på andra sidan Atlanten?
På en marknad där kunderna är få, och affärerna stora och långsiktiga, blir relationer väldigt viktiga. Och att skapa och bibehålla relationer på avstånd är omvittnat svårt. Så man skulle kunna säga att uppdraget att introducera Ångeföretaget Permascand för en handfull industrijättar i Nordamerika hade sina utmaningar. Läs mer
På den nordamerikanska marknaden finns omkring tio industriföretag som har behov av Permascands produkter och tjänster. Många av dem jättar som under årtionden växt genom förvärv, med väl upparbetade leverantörsrelationer, ofta med långa avtalstider. Det var hos dessa företag Permascand ville knacka på dörren inför en årlig branschträff i Dallas.
Genom IP-annonsering gjorde vi Permascand synligt för medarbetare på de aktuella företagen. När de använde datorer och mobiler på jobbet visades annonser för Permascand på nyhetssajter, och via LinkedIn riktade vi annonser till utvalda nyckelpersoner. Varje budskap formulerat specifikt för respektive företag.
Gemensamt för all kommunikation var att vi presenterade Terry Powell, kemiingenjör och säljchef för Permascand i Nordamerika. Det är han som är ansiktet utåt, personen som industriföretagen kommer att göra affärer med – och den som de skulle komma att möta vid branschträffen i Dallas.
Som Terry får sin kostym skräddarsydd i annonserna, får kunderna elektrokemiska lösningar från Permascand. Utformade med omsorg, byggda på erfarenhet, och anpassade efter varje unikt behov.
På plats i Dallas mötte Terry kunderna i samma kläder som han bär i kampanjen. Efter branschträffen skickade han personliga hälsningar till dem han mött, med en gåva som påminde om Permascands erbjudande om skräddarsydda lösningar: en sax av riktigt hög kvalitet.
Resultatet av kampanjen blev igenkänning, glada tillrop och goda kontakter som förhoppningsvis leder till långsiktiga relationer och nya affärer.
Under projektet arbetade vi tillsammans med Permascands säljteam för att lära oss mer om företagets erbjudande och marknaden i Nordamerika. Annelie Thorsell var projektledare, Håkan Norberg copywriter och regissör, Anders Björk och Andreas Söderlund ad.