Innovatörerna Malin och Andrea kontaktade Frosting redan 2021 för att få hjälp med en grafisk profil till sitt start up-företag, som de driver vid sidan av sina andra verksamheter. Sedan de fått upp ögonen för potatisproteinets outnyttjade hälsofördelar, jobbade de för att ta fram en knaprig frukostflinga som kunde utmana de andra hälsosamma alternativen på flinghyllan.

Innovation tar tid, men det håller en riktigt god idé för. Våren 2024 var Knaprig slutligen redo för marknaden och Frosting fick fullt upp med att ta fram en förpackningsdesign som speglade Malins och Andreas bubblande livsglädje. Bakom funktionsflingan ligger både ett djupgående hälsotänk och en stark hållbarhetsaspekt, eftersom produkten tillverkas av potatisprotein som blir över vid tillverkning av potatisstärkelse. Innan proteinet paketerades i en flinga, gick det till spillo.

I förpackningsdesignen som skulle bli både stilren och rolig kombinerades viktiga värderingar med humor. Frosting tog fram en glad potatisfigur som enkelt kan sättas i olika träningssituationer och användas som ett grafiskt element för att väcka intresse och engagemang i många kanaler.

”Från soffpotatis till pommes fit” blev ett av de lekfulla budskap som tillsammans med tydlig information om närings- och miljömässiga fördelar ska fresta flingköpare med goda hälsoambitioner att prova nytillskottet. I Frostings uppdrag ingick också att skapa en webb där flingan ska säljas och att ta fram mässmaterial.

Höjdpunkten i projektet nåddes när flingan levererades från producenten och projektgruppen bjöds på en högtidlig avsmakning. Att flingan gjorde skäl för namnet, hördes nog långt utanför mötesrummet! Härligt crunchy och otroligt god, blev betyget.

Lanseringen skedde i maj 2024 och i projektgruppen ingick Annelie Thorsell, projektledare, Mikael Vikström, art director, Jennie Zetterqvist, skribent, och Markus Hasselryd, webbutveckling.

Föregående
SCA årsstämma
Nästa
Bolagsverket årsredovisning