Bolagsverkets uppdrag att tillhandahålla företagsinformation för näringslivet ställer krav på begriplighet och tillgänglighet. Möjligheten att komplettera text och foto med illustrationer gör kommunikationen piggare och lättare att ta till sig. 

Arbetet inleddes med en analys av hur Bolagsverkets befintliga ikoner används i myndighetens kanaler. Bolagsverket redogjorde för sina behov och Frosting kunde komplettera med relevanta förslag, inte minst tack vare vår erfarenhet av att ha arbetat utifrån myndighetens grafiska manual och med årsredovisningen för 2023.

Med utgångspunkt i den grafiska profilen skapade vi illustrationer som speglar myndighetens verksamhet och figurer som representerar Bolagsverkets medarbetare och dess kunder. Några av ledorden var lekfullt, modernt, neutralt och avslappnat.

Resultatet blev ett tydligt manér, med möjlighet att variera färger och mönster i närmast oändliga kombinationer, och en illustrationsbank för Bolagsverket att ösa ur. Illustrationerna kom genast till användning i myndighetens kampanj med syfte att uppmuntra företagare i hela landet att skicka in sina årsredovisningar digitalt. 

Illustratör: Mikael Ejemar Vikström

Föregående
Savecore