1. Disponera med målet i åtanke

Varför håller du den här presentationen? Vilka är det som lyssnar? Vad vill du att de ska veta, tycka eller göra efteråt? Hur vill du att de ska känna? Disponera ditt innehåll så att presentationens inledning, huvuddel och avslutning leder åhörarna dit du vill.

2. Det är du som är presentationen

Din presentation, alltså ditt framförande, ska berätta en historia. Som stöd har du dina bilder, eller slides, som kan förstärka din berättelse, men det är du och ditt framförande som ska stå i centrum. Öva ordentligt, med den teknik du ska använda.

3. Gör upplevelsen behaglig

En skärm, projektor eller tv skickar ljus in i ögonen på din publik. Använd därför mörk bakgrund på dina slides, det gör dem behagligare att titta på.

4. Många slides är inget problem

Sträva efter att ha så lite information som möjligt på varje slide, helst bara ett par ord eller en (1) faktauppgift och en bild. Sprid ut innehållet över flera slides, som stöd för din berättelse, i stället för att tränga ihop information på samma slide.

5. Be inte din publik att läsa

Skriv inte fullständiga meningar i din presentation. Det är närmast omöjligt att läsa text och lyssna samtidigt. Använd i stället nyckelord och rubriker för att förstärka och ge mervärde till din berättelse.

Lycka till!
Och såklart kan vi på Frosting hjälpa till om du behöver. Skicka ett mail till hej@frosting.se.

Föregående
Bolagsverket valde Frosting
Nästa
Tre principer för bättre bildkomposition